Dikey E-Ticaret Nedir?

Blog Single

Ülkemizde son yıllarda e-ticarete olan ilgi artmış ve tüketiciler sanal ortamdan alışveriş yapmaya yönelmiş durumda. Tüketicilerin ilgisinin sanala yöneldiğini gören işletmecilerde müşteri kaybını önlemek ve satışlarını arttırmak için çareyi e-ticaret sitesi açmakta buluyor. Büyük küçük demeden birçok işletme açtığı e-ticaret siteleri ile müşterilerine sanalda da hizmet veriyor. E-ticarette ki bu ilgi karşısında e-ticaret iş modelleri de gün geçtikçe çeşitlilik gösteriyor. Bizde bugün bu modellerden bir tanesi olan dikey e-ticaret nedir? Avantajları ve dezavantajları nelerdir? Bunlardan bahsedeceğiz.

Dikey E-Ticaret Nedir?

Dikey e-ticaret segmentasyonu çok geniş olmayan, sadece belli bir ürün grubuna odaklanan ve daha kısıtlı bir kitleye hitap eden e-ticaret modelidir. Örneğin; yalnızca çiçek satışı gerçekleştiren veya yalnızca ayakkabı satışı gerçekleştiren e-ticaret siteleri dikey e-ticaret modeline örnek olarak gösterilebilir.

Dikey E-Ticaretin Avantajları :

  • Sektöre Giriş Maliyeti

Dikey e-ticaret modelini seçen firmaların alt yapı gereksinimleri ve stok yapılacak ürün çeşitliliği az olduğu için sektöre giriş maliyetleri düşük olur.

  • Stok Ve Depo Yönetimi

Az sayıda ürünle ilgilenme durumu söz konusu olduğu için stok ve depo yönetimi daha kolay gerçekleştirilir. Böylece yanlış ürün gönderilmesi, yanlış stok kaydı gibi durumlar ortadan kalkar.

  • Rakip Analizi

Bu e-ticaret modelini kullanan firma sayısı fazla olmadığı için rakip firmaların incelenmesi ve analizi kolaylaşır. Rakip firmaları analiz etmek kendi firmanızda ki eksiklikleri ve farklılıkları görmenize yardımcı olur. Ayrıca bu modeli kullanan firma sayısının çok olmaması sizin o alanda yükselmeniz de kolaylık sağlayacaktır.

  • Hizmet Kalitesi

Hizmet edilen müşteri kitlesi çok geniş olmadığı için dikey e-ticaret yapan firmalar müşterileriyle daha yakından ilgilenebilir ve onlara daha iyi hizmet sunabilir. Bu durumda müşteri memnuniyetinin artmasını ve tavsiyeler üzerine müşteri kitlenizin de artışa geçmesini sağlar.

  • Pazarlama Ve Reklam Çalışmaları

Dikey e-ticaret yapan firmalarda ürün çeşitliliği fazla olmadığı için reklamı yapılacak ürün sayısı da haliyle az olacaktır. Bu durumda da elinizdeki reklam bütçesi ile reklamlarınızın daha uzun süre geniş kitlelere yayılmasını sağlayabilirsiniz.

Dikey E-Ticaretin Dezavantajları:

  • Lojistik

Dikey e-ticarette yatay e-ticarete göre daha niş bir kitleye hitap edildiği için satış ve tedarik sayısı daha düşük olur. Ürün yelpazesi geniş olan siteler daha çok ürün satışı gerçekleştirdiği için daha düşük masraflarla ürün gönderimi ve kargo maliyetlerini karşılayabilir. Ancak gönderilen ürün sayısı az olduğu için dikey de böyle bir durum çok zordur.

  • Satış Ve Kar Hacmi

Hedeflenen kitle daha kısıtlı olduğu için satış ve kar hacmi yatay e-ticaret sitelerine göre daha düşük olur.

  • Trendlerin Değişmesi

Tüketici trendlerinin her geçen gün değişmesi dikey e-ticaret sitelerini en çok zorlayan durumlardan bir tanesidir. Çeşit sayısının az olması bu tür sitelerde müşteri sadakati gerektirir. Müşterinin sitedeki ürünlere olan ilgisinin geçmesi satış hacmini düşürür ve kar düşer.

  • Geniş Kitlelere Ulaşma Zorluğu

Böyle siteler küçük bir kitleye sahip olduğu için geniş kitlelere adını duyurması zor olabilir. Bu nedenle hedef kitlesini iyi seçmek ve mümkün olduğunca alanının en iyi ürünlerini satmak gerekir.

Bu Gönderiyi Paylaş :

Yorum Yap